Кмет на гражданите или архитект на схемите

Кметът Станислав Дечев (ГЕРБ) ще поиска да се подпише договор между Община Хасково и „Тролейбусен транспорт“, с който общинската фирма ще поеме пълния контрол върху организацията и реда за паркиране.

На 22 август 2025 г. Общинският съвет на Хасково ще се изправи пред едно предложение, което изглежда техническо, но всъщност е политическа бомба. Кметът Станислав Дечев (ГЕРБ) ще поиска да се подпише договор между Община Хасково и „Тролейбусен транспорт“, с който общинската фирма ще поеме пълния контрол върху организацията и реда за паркиране.

Досега „Тролейбусен транспорт“ имаше функции по силата на Наредбата за обществения ред при използване на пътни превозни средства и осигуряване безопасността на движението. С други думи – действаше като изпълнител на волята на Общинския съвет.
Сега обаче, с един договор, целият механизъм се превръща в търговска сделка.

Когато санкциите се превръщат в бизнес модел

Схемата е проста:

всички приходи от „скоби“ и „паяци“ отиват директно при „Тролейбусен транспорт“,

всички приходи от SMS, талони и абонаменти се делят 50:50 между дружеството и общината.

На теория това урежда финансовите отношения, но на практика това превръща всяка санкция, всяка блокирана гума и всяка репатрирана кола в печалба.

В нормален град стимулът трябва да е ясен: колкото по-малко нарушения - толкова по-добър ред и безопасност.
В Хасково обаче стимулът става обратен: колкото повече нарушения и санкции - толкова по-добра печалба за дружеството.

Дечев и моделът "власт за печалба“

Кметът Станислав Дечев ще ви каже, че това е „юридическа сигурност“ и „уреждане на отношенията“. Истината е, че се прехвърля общественият контрол върху фирма, която има директен финансов интерес.

И тук е големият проблем – цените и правилата уж ще останат в ръцете на Общинския съвет чрез наредби, но когато една фирма печели от санкциите, тя започва да влияе индиректно върху решенията. А кметът е този, който ще внесе предложенията.
Резултатът? Общинският съвет се превръща в гумен печат на вече договорени схеми.

Урок от София и Пловдив

Не вярвате ли? Погледнете София. Там „Центърът за градска мобилност“ отдавна се е превърнал в машина за пари, която печели стотици милиони годишно от паркиране. Гражданите плащат и плащат, но улиците остават тесни, местата – недостатъчни, а глобите – безмилостни.

В Пловдив ситуацията е същата: „Паркиране и репатриране“ е известна като една от най-печелившите общински структури. Там бизнесът със „скобите“ е толкова доходоносен, че често се говори за „лов на нарушители“, вместо за организация на движението.

Сега Хасково поема по същия път.

Гражданите – банкомат за властта

Кой губи? Винаги едни и същи... хората.

Те вече плащат данъци, които трябва да покриват поддръжката на улиците.

И отгоре на това ще плащат санкции, които ще се превърнат в бонус за общинска фирма, чиято цел е печалба, а не ред.

Вместо ред и безопасност, гражданите ще получат лов на приходи.

Кмет на гражданите или архитект на схемите?

Хасково вече е свидетел на редица примери за бездействие и мълчание, от разбитата настилка на зеленчуковия пазар, през изсичането на дървета в парк „Кенана“, до липсата на реакция при сигнали на гражданите.
Сега Дечев върви още една крачка напред – превръща една от най-чувствителните теми за хората, паркирането, в нов канал за пари.

Въпросът е ясен:
Има ли общината за цел да служи на гражданите, или да ги превърне в банкомат, докато удобните фирми и хора около властта трупат приходи?

Предложението на предстоящата сесия на 22 август няма да е просто административна точка в дневния ред. Това е моментът, в който общинските съветници ще решат дали Хасково ще продължи да бъде златна мина за властта и кошмар за гражданите.

А ако съветниците си затворят очите и гласуват „за“, тогава вече ще е ясно: в Хасково властта не е на хората, а на схемата.

Присъединете се към нашата общност в Telegram тук

Подкрепете свободното издание на Красиво Хасково! Дарете еднократно избрана от вас сума [тук] или станете абонат за 10 лв/месец [тук]. Благодарим!

Споделете с приятелите си

Коментари

Има 0 коментара за статията

Напишете коментар

За да добавяте коментари е необходимо да се впишете в системата
ВХОД